Pregătirea pentru catastrofe inseamna intocmirea unui plan de urgenţă, plan proiectat pentru a pregăti şi a proteja persoane fizice şi organizaţii, în cazul unui dezastru natural sau a unui eveniment catastrofal.
Majoritatea autoritatilor si agentilor economici (companiilor) trebui să aibă deja pregatita o procedură pentru dezastre sau sa fie in cel mai rau caz in curs de-a o elabora pentru a proteja oamenii (angajaţi) şi bunurile (activele). Unele dintre cele mai frecvent planificari de dezastru includ planificari impotriva cutremurelor, a incendiilor , a inundatiilor şi planuri de gestionare a crizelor.
Un plan de dezastru poate fi simplu ca de exemplu desemnarea zonei de evacuare din clădirea principală sau afara din propria casă, unde toţi membrii din această clădire pot sa fie in siguranţă în caz de incendiu sau alte alarme. Multe comunitati au sisteme de alertă aeriană (se pot folosite si pentru exerciţiile de dezastru) care anunta oamenii că este extrem de important să părăsească sediul/cladirea/casa atunci când are loc un incident.
Atunci când se încep procedurile de prevenire a dezastrelor (facute pentru a proteja oamenii şi bunurile/proprietăţile), acestea se realizeaza pe etape. Se incepe cu un inventar a tuturor bunurilor şi se termină cu un plan de afaceri pentru a menţine înainte activitatile functionale (în timpul şi după un eveniment) . In planificarea se cuprinde continuarea afacerilor şi se planifica recuperarea dupa dezastru. Planul/planurile sunt gestionate de lideri din cadrul autoritatilor locale sau din cadrul agentilor economici.
Persoanele fizice pot opta, de asemenea, să isi creeze planuri de urgenţă sau de catastrofe pentru a-si proteja membrii familiei sau vecini apropiaţi.
Procedurile în caz de catastrofe pot fi păstrate multianual (si se vor face exerciţiile periodice pentru a se asigura ca toţi membrii familiei stiu si înţeleg ce trebuie să facă atunci când apare o urgenţă). Persoanele fizice pot pregati un kit de urgenţă care conţin elemente esenţiale pentru supravieţuirea de zi cu zi şi medicamente vitale sănătatii în caz de dezastru.
Procedurile în caz de catastrofe pot fi realizate într-o perioadă relativ scurtă de timp, în funcţie de tipul de plan necesare chiar in cateva ore pentru o reşedinţă familiala sau un agent economic mic, care a fost avertizat că un dezastru este eminent. Procedura de dezastru mai poate include asigurarea tuturor bunurilor a tuuror activitatilor vitale şi transportul lor intr-o zonă mai sigură.
În caz de urgenţă, informaţii importante (date personale , acte de identitate, etc) tinute în format digital sau in copie ( puse in plicuri impermeabile) pot fi stocate într-o zonă mai sigură. Posibilitatea de a accesa informaţii şi de a recupera rapid sisteme interne este de asemenea necesara.
Sunt situatiile in care organizaţiile ignora planificarea sau incearca sa faca ceva când este prea târziu. Dezastrele pot nimici autoritatea/puterea si pot distruge companiile si agentii economici care nu gândesc în perspectivă atunci când isi formulează procedurile de dezastru.
Un plan de dezastru poate fi simplu ca de exemplu desemnarea zonei de evacuare din clădirea principală sau afara din propria casă, unde toţi membrii din această clădire pot sa fie in siguranţă în caz de incendiu sau alte alarme. Multe comunitati au sisteme de alertă aeriană (se pot folosite si pentru exerciţiile de dezastru) care anunta oamenii că este extrem de important să părăsească sediul/cladirea/casa atunci când are loc un incident.
Atunci când se încep procedurile de prevenire a dezastrelor (facute pentru a proteja oamenii şi bunurile/proprietăţile), acestea se realizeaza pe etape. Se incepe cu un inventar a tuturor bunurilor şi se termină cu un plan de afaceri pentru a menţine înainte activitatile functionale (în timpul şi după un eveniment) . In planificarea se cuprinde continuarea afacerilor şi se planifica recuperarea dupa dezastru. Planul/planurile sunt gestionate de lideri din cadrul autoritatilor locale sau din cadrul agentilor economici.
Persoanele fizice pot opta, de asemenea, să isi creeze planuri de urgenţă sau de catastrofe pentru a-si proteja membrii familiei sau vecini apropiaţi.
Procedurile în caz de catastrofe pot fi păstrate multianual (si se vor face exerciţiile periodice pentru a se asigura ca toţi membrii familiei stiu si înţeleg ce trebuie să facă atunci când apare o urgenţă). Persoanele fizice pot pregati un kit de urgenţă care conţin elemente esenţiale pentru supravieţuirea de zi cu zi şi medicamente vitale sănătatii în caz de dezastru.
Procedurile în caz de catastrofe pot fi realizate într-o perioadă relativ scurtă de timp, în funcţie de tipul de plan necesare chiar in cateva ore pentru o reşedinţă familiala sau un agent economic mic, care a fost avertizat că un dezastru este eminent. Procedura de dezastru mai poate include asigurarea tuturor bunurilor a tuuror activitatilor vitale şi transportul lor intr-o zonă mai sigură.
În caz de urgenţă, informaţii importante (date personale , acte de identitate, etc) tinute în format digital sau in copie ( puse in plicuri impermeabile) pot fi stocate într-o zonă mai sigură. Posibilitatea de a accesa informaţii şi de a recupera rapid sisteme interne este de asemenea necesara.
Sunt situatiile in care organizaţiile ignora planificarea sau incearca sa faca ceva când este prea târziu. Dezastrele pot nimici autoritatea/puterea si pot distruge companiile si agentii economici care nu gândesc în perspectivă atunci când isi formulează procedurile de dezastru.