Principiile actiunilor de urgenta

            Sunt regulile-directoare care urmează să fie folosite  de către prima persoană sau de persoanele care ajung  pe locul  unui eveniment sau situaţie de urgenţă. Caracterul de urgenţă este de aşa natură încât este imposibil să prescrie o anumită listă de acţiuni care urmează să fie facute  înainte de eveniment, astfel încât principiile generale formează un cadru pe care să se bazeze acţiunile salvatorilor .
           Cunoasterea  principiile actiunilor de salvare variază foarte mult în funcţie de pregătire persoanelor implicate în actiunile situaţiilor de urgenţă .  Există multe suprapuneri între principiile de acţiune in urgenţă şi principiilede prim ajutor, de stingere a incendiilor şi alte activităţi de servicii de urgenţă.
            Principiu-cheie predate în aproape toate sistemele este ca salvatorul , fie civil  sau un profesionist, prima data trebuie  evalueze situaţia de pericol. Motivul pentru care e necesara mai intai o evaluare a pericolului este faptul că e bază pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă si ca salvatorii sa nu devina victime secundare
          O evaluare tipica pentru pericolul este  observarea împrejurimilor, începând cu cauza accidentului şi extinderea spre exterior pentru a include orice pericole situaţionale (de exemplu trafic cu mişcare rapidă) şi apoi cu istorisirile si/sau informaţiile secundare date de martori, trecătorilor sau serviciile de urgenţă (de exemplu un atacator  aflat inca la panda).
            Odată ce s-a facut evaluarea  pericolui primar trebuie apoi săs e  informeze toate celelalte părţi ale actiunii. Dacă, în orice moment exista riscul de pericol (ca un factor de risc şi gravitate) pentru  salvator, acestea trebui să analizeze dacă poate sa se apropie de locul catastrofei, calamitatii, acidentului sau trebuie sa se indeparteze ca sa nu devina si el o victima .
         Odată ce s-a facut verificarea primar de pericol un salvator trebuie sa urmeze  să urmeze un set de principii, care sunt în mare măsură principii de bun simţ. Aceste principii de evaluare sunt tipurile de informaţii pe care serviciile de urgenţă vi le vor  cere atunci când sunt solicitate.

          Aceste informaţii includ, de obicei, numărul accidentelor, desfasurarea intamplari , la ce oră, locaţia evenimentului  şi accesul la locul evenimentului  şi ce fel de serviciile de urgenţă sunt necesare, sau care sunt deja la locul evenimentului.
           Există mai multe formule mnemotehnice , care sunt utilizate pentru a ajuta salvatori sa isi aminteasca cum se face  această evaluare, acestea includ formula  CHALET (numarul accidentatilor , pericolul, accesul, amplasarea, serviciile de urgenţă, tipul  de incident) şi ETAN  (locul exact de amplasare a evenimentului , tipul  de incident, pericole potentiale , cai de access, numărul de victime, servicii de urgenţă solicitate).
            Pentru mici incidente pe scară largă medicale (o victima sau două), salvatorul poate efectua o evaluare de prim ajutor a pacientului în scopul de a aduna mai multe informaţii. Sistemul cel mai utilizat este sistemul ABC şi variaţiile sale, prin care salvatorul verifică elementele de bază ale vieţii accidentatului (în primul rând respiraţia  în protocoalele moderne).
           În incidente mai mari, de orice tip, majoritatea protocoalelor ne învaţă că evaluarea accidentatului/accidentatilor  nu ar trebui să înceapă până ce nu s-au chemat/apelat  serviciile de urgenta (si sa li se comunice ca mai multe victime sunt de aşteptat). Raportarea exactă a acestor informaţii importante ajută serviciile de urgenţă sa trimita  resursele  adecvate pentru incident, în timp util şi la locul potrivit.
            După efectuarea unei evaluari alocului evenimentului, salvatorul trebuie să decidă ce serviciile de urgenţă vor fi necesare. În multe cazuri, o situaţie de urgenţă aparenta se poate dovedi a fi mai puţin gravă decât prima impresie  şi nu e necesrta  intervenţia mai multor servicii de urgenţă.
           În cazul în care serviciile de urgenţă sunt necesare, persoana care  suna va folosi pentru ajutor număr de telefon de urgenţă 112 , care poate fi folosit pentru a solicita asistenţă profesională. Dispecerul de urgenţă poate da instrucţiuni prin telefon la persoana de la locul evenimentuluicu privire  la ce  acţiuni intrprinda.
           Următoarele acţiuni dupa anuntarea  serviciilor de urgenţă depin de  de răspunsul pe care serviciile sunt în măsură să ofere. În majoritatea cazurilor, într-o zonă urbana ajutor soseste in cateva  minute de la un apel, dar in zonele rurale, timpul pana la sosirea serviciilor creste foarte mult chiar la ore.

         Aceste actiuni pot fi de:
    * prim-ajutor pentru victime
    * obtinerea de date suplimentare de la pana la sosirea serviciilor de urgenţă
    * verificare imprejurimilor pentru a gasi si alte  victime, neobservate anterior,
    * mutarea victimelor  departe de orice pericol
    * intreprinderea unor proceduri medicale mai avansate  depinde de formarea si instruirea salvatorilor.