Pregatirea masini pentru drumuri de iarna

Verificaţi singur, cu un prieten sau cu un mecanic :
     - Antigelul (si nivelul  sau in bidon) - asigura că acesta are suficiente grade minus pentru a evita îngheţarea.
     - Bateria şi sistemul de aprindere - care trebui să fie în stare de functionare , bornele bateriei să fie curate.
      - Sistemul de frânare - verifica  nivelele de uzură al placutelor şi nivelul de lichid.
      - Sistem de evacuare - verifica scurgeri si tevi ondulate şi repara sau  înlocuieste, ​​. Monoxidul de carbon este  mortal şi apare fara nici un avertisment.
      - Filtre pentru carburant şi  aer - înlocuieste şi mentinele curate.

      - Carburant - utilizeaza aditivi  si mentine rezervorul peste jumatate plin.
      - Încălzirea independentă şi dezaburirea -  asigurate că  funcţionează corect.
      - Lumini de drum si lumini avarii- verificate si functionale  .
      - Ulei - verifica nivelul si vascozitatea . Uleiurile mai grele se ingroasa/ încheaga mai mult la temperaturi scăzute şi nu mai  lubrifiaza destul.
      - Termostat - asigurate că funcţionează în mod corespunzător.
      - Ştergătoarelor de parbriz  - repara orice probleme şi menţine plin  lichidul  de spălare.
      - Anvelope bune de iarna - Asiguraţi-vă că anvelopele au benzii de rulare corespunzătoareAnvelopele all-season  radiale sunt de obicei suficiente pentru condiţiile cele mai de iarna (iarna nu inseamna numai zapada).
      - Actualizaţi kit-ul de urgenţă din  vehicul :
     - o lopată
     - rascheta parbriz şi o mica mătură
     - lanternă si
baterii suplimentare
     - baterie de radio
     - apă
     - gustare alimente - biscuiti, dulciuri,etc
     - chibrite
     - caciuli suplimentare, sosete si manusi
     - trusa de prim ajutor ( si cu cuţit de buzunar in ea)
     - medicamentelor necesare
     - pătură
     - lanţ /cablu de remorcare sau frânghie
     - sare şi nisip rutier  
     - un steag sau un fanion vizibil care sa fie pus peste vehicul in caz de avarie /inzapezire 

Pregatiri inante de frig si ger

Pericolul de "vremea de iarnă" este variabil la nivelul intregii  ţari. Putem considera ca  oamenii, indiferent de locul în care trăiesc, sunt susceptibili ca să se confrunte cu vreme severa de iarnă la un moment dat in viata lor. Furtunile de zapada pot varia de la o zapada moderată de  câteva ore pana la un viscol cu rafale de zapada care sa dureze mai multe zile. Multe furtuni de iarna sunt însoţite de temperaturi periculos de scăzute şi, uneori, de vanturi puternice, inghet, lapoviţă şi ploaie inghetata.
Furtunile de iarnă sunt considerate uciga
şi înşelători, deoarece cele mai multe decese sunt indirect legate de furtuna, oamenii mor în accidente rutiere pe drumurile gheaţă şi de hipotermie de la expunerea prelungită la frig
Înainte de a se apropia iarna, frigul  si gerul , pregatiţi:
         - sare mare sau  produse pentru a topi gheata de pe trotuare.
         - nisip pentru a imbunatati tractiunea vehculelor .
         - lopeţi de zăpadă şi alte utilaje de îndepărtare a zăpezii.
         - suficient combustibil pentru încălzire (l
emn uscat la indemana). Puteţi ajunge izolat în casa şi energia electrica si gazul sa va fie tăiate.
         - imbrăcăminte şi pături potrivite pentru a tine de cald.
         - asiguraţi-va un plan de comunicarea cu  familia. Familia ta nu va fi împreunată atunci când poate aparea un dezastru,veti fi separati: la serviciu, scoala, gradinita, etc. De aceea este important să ştiţi cum sa vă  contactati unul pe altul, cum sa va  regasiti din nou împreună şi ce veţi face în caz de urgenţă.
         - fiţi atenti la condiţiile meteo în schimbare.   

         - minimizati intentia de călătorie si chiar renuntati daca se poate. Dacă  călătoria este necesara, trebuie să tineti un kit de dezastru  în vehiculul dumneavoastră.
    

Pericolele avalanselor

       Avalanşele sunt mortale şi dezastruoase. Cele mai multe victime sunt persoane cu experienţă care se angajeaza in sporturile montane extreme. Munţii atrage aventurieri  de tot felul: alpinişti, schiori şi turişti. Fiecare trebuie să fie conştienţi de pericolele reprezentate de avalanşe. 
       In zona de initiere ninsoarea instabila poate rupe stratului de zapada adiacent şi apoi porneste la vale si se continuă pe un versant în jos. Acestea sunt, de obicei zona sus a pantelor, sub cornişe şi zonele în formă de castron pe versanţi. Descoperim calea avalansei pe pantele care arata ca toboganele, dacă există scobituri verticale si în cazurile  în care nu există copaci pe o pantă, acestea sunt semne că avalanşele au coborat pe acolo în trecut. Zona de depunere este sfârşitul unei avalanşe, situatie  în care zăpada şi resturile ajunge la un opritor, aceasta este "zona de depunere a zapezii si a materialelor antrenate". Este zona in care victimele sunt cel mai probabil îngropate.
        Factorii care conduc la o avalanşă sunt vremea, temperatura, panta caderii, dispunerea pantei, directia vantului, terenul, vegetaţia, şi starea zapezii. Combinaţii diferite dintre acestea pot crea condiţii scăzute, moderate sau extreme de  avalanşă.

           Daca esti prins intr-o avalansa: agita ceva pentru a atrage atenţia asupra ta, agatate de ceva cu mâinile, cum ar fi beţe de schi, şi expune  orice haina/ambalaj  care ar putea atrage atentia asupra locului in care te afli... Foloseste stilul de "înot" pentru  a-te împingere în sus in  încercarea de a rămâne aproape de suprafaţa de zăpadă. Avalanşe în zona de depunere se va compacta tare in zona inferioara a unei depuneri. Dacă ajungi la sau aproape de suprafaţă în zona de depunere,  ridica un brat sau un picior afară pentru  a te face vizibil pentru salvatori.





Despre luptele de strada


     Cea mai buna metoda pentru a castiga o lupta este sa nu participi la ea . Un  pas important este  constientizarea situatiei in care te afli. Daca totusi participi trebuie sa stii ca :
     -    in mod sigur vei fi lovit.
     -    cand esti lovit te doare si nu te vei simti deloc bine.
     O parte importanta a succesului este  modul in care te pozitionezi in timpul luptei,  aceasta va determina cat de multa putere poti transmite in urma unei lovituri. Picioarele trebuiesc departate cam la nivelul umerilor, pozitionand piciorul cu care lovesti cel mai tare in fata. Deasemenea, genunchiul  trebuie sa fie mereu indoit un pic dar fara exagerari. Mana cu care lovesti mai  tare ar trebui sa fie in in  dreptul fetei, iar cealalta usor sub ea astfel incat sa apere barbia.
     Sa nu uiti cateva sfaturi: nu lasa niciodata garda jos; protejeaza intotdeauna mai intai zonele sensibile; lipeste barbia de piept;urmareste-l  mereu pe adversar;fi mereu in miscare;nu ridica niciodata piciorul in totalitate de pe pamant ci mai degraba incearca sa il indoi usor; nu adopta niciodata stilul  sinucigas, adica nu incerca sa lovesti tot ce misca cu lovituri necontrolate.
      Daca  lovesti cu pumnul:1)  tine stranse cele 4 degete 2) degetul  mare trebuie plasat in partea din exterior a acestora 3)  cauta sa umpli spatiul gol  ramas intre degete cu ceva (monezi, pietre, chei,etc) dar nu folosi niciodata degetul mare! 5) acum ca stii cum trebuie  tinut pumnul tot ce trebuie sa mai faci  este sa te concentrezi astfel incat sa trimiti toata energia corpului in pumn si mai apoi in fata nefericitului. Lovitura trebuie sa fie una precisa, cu forta si cat mai posibil la tinta.
       Daca trebuie sa primesti un pumn cel mai indicat este sa  intri direct in pumn pentru a ii minimiza efectul . Cu cat distanta pe care pumnul o parcurge din momentul pornirii pana in momentul  atingerii  tintei este mai mica cu atat efectul va fi mai redus. Partea mai dificila este ca trebuie sa te retragi pentru a iti pregati lovitura. In tot acest timp trebuie sa respiri regulat si constant astfel inca sa poti sa iti oxigenezi creierul.
        Nu incerca sa lovesti cu piciorul, este sinucidere curata… decat daca stapanesti aceasta tehnica  foarte bine si nu incerca sa adopti scheme pe care le-ai vazut la tv. sau la meciuri …
        Daca esti la pamant trebuie repede sa:- 
iti protejezi gura, - sa te pozitioneaza-te pe o parte sau pe burta (in  acest caz tine barbia aproape de piept si mainile la ceafa), -  sa faci tot ce poti pentru  a iesi din situatia neplacuta in care ai  ajuns. 
         Pericolul este mai grav atunci cand ajungi in confruntari intre taberele adverse, si de cele mai multe ori nu se poate   sti cu exactitate cine este autorul real al vatamarilor grave! Pot sa apara si acte de huliganism si in aceste incaierari pot fi prinse fara voie si persoane care  nu au legatura directa cu cele doua tabere !
         Asa ca : cea mai buna metoda pentru a castiga o lupta este sa nu participi la ea !!!


Actiuni minime in inzapeziri

    A) daca calatoriti: evitaţi orice călătorie , dacă nu este necesară; staţi informat asupra condiţiilor atmosferice, folosind mijloacele masmedia; dacă totuşi este necesar să plecaţi, luaţi-vă îmbrăcămintea adecvată, călătoriţi numai ziua şi folosiţi şoselele principale; dacă trebuie sa plecaţi cu maşina, asiguraţi-o cu lanţuri pentru zăpadă,  cablu de remorcare, lopată si o galeata de nisip , carburant de rezervă; dacă rămâneţi înzăpeziţi în trafic, păstraţi-vă calmul, solicitaţi şi aşteptaţi ajutorul, dar nu părăsiţi autovehiculul. 
     B) daca sunteti acasa: fiţi pregătiţi pentru a rezista acasă ; pregătiţi-vă o rezerva de alimente, apă şi asiguraţi-vă mijloace necesare pentru încălzit şi pregatit hrana; pregătiţi mijloace de iluminat independente de reţeaua electrică; păstraţi-vă la îndemână unelte pentru zăpada; pregatiti din timp un stoc de alimente necesare pentru un timp rezonabil; asigurati-vă la indemana o cantitate de apa potabila, ferita de inghet.